Fagbegreber
Da området anhængertræk, kabelsæt, tagbokse og cykelholdere er meget komplekst, har vi forklaret de vigtigste udtryk for dig, for vi lader dig ikke i stikken.
Legende
Teknisk betegnelse leksikon
-
7 polet
7 poletDet 7-polede kabelsæt anvendes som regel til små trailere. Det er ikke muligt at tilslutte baklygten.
-
13 polet
13 poletDet 13-polede kabelsæt er allerede påkrævet på mange nye anhængere(baklygten findes på anhængeren). Med dette kabelsæt har du alle muligheder. Du kan bruge cykelholder, campingvogn og med en adapter til 7-polet også små trailere. Desuden er der mulighed for, ved at bruge udvidelsessættet til konstantstrøm og stel, f.eks. at anvende den indvendige belysning i en hestetrailer eller et køleskab i campingvognen.
-
Adapter
AdapterMan skal for eksempel bruge én adapter, når man har et 13-polet kabelsæt, men ønsker at trække en 7-polet anhænger. Hertil skal man bruge en adapter fra 13-polet til 7-polet.
Deter også muligt at anvende en adapter fra 7-polet til 13-polet. Her skal man være opmærksom på, at det kun er pasformen der tilpasses, men ikke funktionen. Det betyder, at f.eks. baklygtens funktion på anhængeren ikke overtages. -
Aluskinneprofil
AluskinneprofilAluskinneprofilen er en lastholder med ovalt tværsnit i sølv. Denne lastholderform vælges for det meste pga. sit udseende. Ved valg af den tilhørende tagboks eller cykelholder skal det altid omhyggeligt kontrolleres, hvilken dimension lastholderne maksimalt må have.
-
Anhængerbuk
AnhængerbukEn anhængerbuk er en speciel udgave af et anhængertræk, hvor der ikke er monteret et kuglehoved men en flangekugle. Der kan anvendes forskellige flangekugler til anhængerbukke. Til transportere kan anhængertræksformen anbefales, da man med forskellige flangekugler kan indstille højden på den optimalt.
-
Anhængertræk
AnhængertrækEt anhængertræk, også kendt under navnet anhængertræk eller anhængeranordning, er en anordning, hvormed et køretøj (personbil, lastbil, bus, van) forbindes med en anhænger/trailer. Afhængig af køretøj og anhænger findes der forskellige typer, der bliver forklaret i detaljer i vores fagudtryk.
-
Anhængertræk, aftageligt
Anhængertræk, aftageligtNår der er tale om et aftageligt anhængertræk har du mulighed for at tage kuglehovedet af. Man skal være opmærksom på, at kuglehovedet altid skal tages af, når det ikke bruges. Man skelner mellem 2 aftagelige systemer. Dels håndtagssystemet og dels det fuldautomatiske system.
-
Anhængertræk, fast
Anhængertræk, fastPå et fast anhængertræk er kuglehovedet fast forbundet med tværdrageren (boltet eller svejst) og er dermed altid synligt. Selv om kuglehovedet på anhængertrækket er boltet fast, er det ikke tilladt at tage det af, da bilens typegodkendelse i så fald bortfalder.
-
Anhængertræk, sat i bagfra
Anhængertræk, sat i bagfraDet er en udførelse til en favorabel pris for et aftageligt anhængertræk. På nogle bilmodeller er det nødvendigt at foretage en bearbejdning af kofangeren, som ikke kan tildækkes. Kuglehovedholderen er således synlig, når kuglehovedet er taget af. Om det er tilfældet på din bil, kan du læse i artiklens detaljer om anhængertrækket.
-
Anhængertræk, sat i nedefra
Anhængertræk, sat i nedefraSystemet der sættes i nedefra, er den udførelse, der ser pænest ud blandt de aftagelige anhængertræk. Kuglehovedholderen forsvinder fuldstændigt under bilen, så bilens udseende ikke ændres. Hvis det er nødvendigt at foretage en udskæring i kofangeren, tilbyder vi til mange biler en passende afdækning som tilbehør til anhængertrækket. Om det er tilfældet på din bil, kan du læse i artiklens detaljer om anhængertrækket.
-
Anhængertræk, sat i skråt nedefra
Anhængertræk, sat i skråt nedefraDet er en optisk pænere udførelse af et anhængertræk, der sættes i bagfra, da kuglehovedholderen på mange bilmodeller ikke er synlig, når kuglehovedet er taget af. Dette system er enkelt at håndtere og kan aflåses. Om det er tilfældet på din bil, kan du læse i artiklens detaljer om anhængertrækket.
-
Anhængertræk, svingbart
Anhængertræk, svingbartPå et svingbart anhængertræk er kuglehovedet altid fast forbundet med tværdrageren. Dette system er udstyret med et håndhjul, der skal aktiveres for at kuglehovedet vipper ned. Ved et let tryk på kuglehovedet går dette i indgreb i slutpositionen. Når kuglehovedet skal svinges væk, aktiveres håndhjulet, og kuglehovedet taget med et let løft ud af låsen. Nu kan kuglehovedet igen bringes i indgreb under bilen.
-
Bearbejdning af kofangeren
Bearbejdning af kofangerenDet betyder, at der skal foretages en udsparing i kofangeren. Det kan være nødvendigt at foretage udsparingen i det synlige eller ikke-synlige (undersiden af kofangeren) område af kofangeren. Den præcise mål er noteret i monteringsvejledningen til anhængertrækket.
-
Bekræftelse
BekræftelseBekræftelse betyder, at alle funktioner i kabelsættet skal bekræftes for at de kan anvendes. Det kan som regel udføres vha. en diagnosetester på ethvert bilværksted. Som regel er funktioner som tågebaglygter eller PDC-frakobling først mulige, når der er sket bekræftelse.
-
Bladfjedre
BladfjedreBladfjedre er flere metalplader, der er sat sammen i en fjederbuk-pakke; det anvendes på transportere eller terrængående køretøjer. Altså på køretøjer med høj nyttelast.
-
Bilens computer
Bilens computerBilens computer viser data som benzinforbrug, batteriets ladetilstand mm. I computeren findes der også ofte et check-kontrol-system.
-
Bøjlesystem
BøjlesystemHer fastgøres en U-bøjle rundt om lastholderen. Monteringen sker ved hjælp af bøjler og vingemøtrikker uden ekstra værktøj. Afhængig af model er tagboksen egnet til lastholder på 42 til 70 mm bredde.
-
Check-Control
Check-ControlCheck-Control betegner man anordninger i bilen, der overvåger bilens belysning og viser eventuelle fejl. Denne visning sker optisk eller akustisk og kan være indeholdt i infodisplays eller computere. Da anhængere på disse biler skal drives uafhængigt af bilens belysning, er det nødvendigt at have såkaldte kabelsæt til Check-Control eller kabelsæt der kan udvides med Check-Control-interface for at kunne udelukke skader på bilens el-system. Kabelsæt med Check-Control-interface skal, hvis der forefindes et Check-Control-system, suppleres med et udvidelsessæt.
-
D-værdi
D-værdiD-værdien for et anhængertræk er beregningsgrundlaget for den tilladte anhængerlast. Når den en gang er fastlagt med en egnet konstruktion og kontrolleret, forbliver den uændret.
-
Databus
DatabusDatabus-kabelsættet tilsluttes direkte til det databus-system der findes i bilen. En defekt på anhængeren vises vha. det system, der allerede findes i bilen. Ved frikobling kan andre systemer, som f.eks. parkeringshjælp-frakobling ved kørsel med anhænger eller slingrestabilisering anvendes. Det er ikke nødvendigt at montere en kontrollampe.
-
Diagnosekompatibel
DiagnosekompatibelDet er udelukkende muligt med databus-kabelsæt. Med en diagnosetester kan man på et værksted foretage en fejludlæsning fra bilen.
-
Electronic Stability Program
Electronic Stability ProgramBegrebetf ESP står for 'Electronic Stability Program'. Det er en elektronik der er indbygget i mange biler, og som hjælper med at holde bilen under kontrol, også i kritiske situationer. ESP registrer spinnende hjul og bremser automatisk disse således, at de igen får vejgreb og bilen forbliver stabil.
-
Firkantprofil
FirkantprofilEn firkant-lastholderprofil er en lastholder, der har et firkantet tværsnit og er overtrukket med et lag sort plast.
-
Flangekugle
FlangekugleFlangekuglens funktion kan sammenlignes med kuglestangen på et anhængertræk. I mange tilfælde kan den udskiftes med en anden flangekugle på en anhængerbuk.
-
Fuldautomatisk system
Fuldautomatisk systemOplåsningen af kuglestangen sker med et drejehjul eller med en låsearm. Ved at trække ud i eller trykke på drejehjulet kan det drejes, til det går i indgreb. Først derefter er det muligt at tage kuglestangen af. Når kuglestangen sættes i igen, trykkes den med optrukket drejehjul ind i holderen, indtil drejehjulet springer tilbage og dermed går i indgreb. Fordelen ved det fuldautomatiske system er, at det er aflåseligt og egnet til alle former for anhængere. Desuden er det fuldautomatiske system kendetegnet ved en højere betjeningskomfort og en ekstra høj belastningsevne og ekstra lang levetid.
-
Grip-system
Grip-systemMed grip-systemerne sker fastgørelsen af tagboksen på lastholderen med klemmer, der"griber fat". Fast grip-systemer passer til lastholder op til 90 mm og en maks. last på 50 kg. Power Grip-systemerne passer til lastholdere op til 80 mm og en maks. last på 75 kg.
-
Håndtagssystem
HåndtagssystemOplåsningen af kuglestangen sker med et drejehjul eller med en låsearm. Ved at trække ud i eller trykke på drejehjulet kan det drejes, til det går i indgreb. Først derefter er det muligt at tage kuglestangen af. Når kuglestangen sættes i igen, trykkes den med optrukket drejehjul ind i holderen, indtil drejehjulet springer tilbage og dermed går i indgreb. Fordelen ved det fuldautomatiske system er, at det er aflåseligt og egnet til alle former for anhængere. Desuden er det fuldautomatiske system kendetegnet ved en højere betjeningskomfort og en ekstra høj belastningsevne og ekstra lang levetid.
-
Hatchback
HatchbackPå en hatchback-model er bilens bagrude integreret i bilens bagklap.
-
Kabelsæt
KabelsætEt kabelsæt etablerer den elektriske forbindelse mellem anhænger og bil. Kabelsættet fås i to grundversioner. 7-polet og 13-polet. Hver variant har forskellige indsats- og anvendelseformål. De forklares i detaljer under fagudtrykkene.
-
Kabelsæt, specifik
Kabelsæt, specifikDette kabelsæt er direkte afstemt efter den pågældende bil. Det er som regel udstyret med kompakte stik, der sættes sammen med de dertilhørende stik fra baglyset på bilen eller forbindes på tilsvarende knudepunkiter. Stikdåsen er i mange tilfælde allerede komplet tilsluttet. Kabellængden er altid konstrueret til den pågældende bil og monteringsvejledningen specielt udarbejdet til bilen.
-
Kabelsæt, universal
Kabelsæt, universalDet er et kabelsæt, der passer til flere biltyper og som ved hjælp af snapstik tilsluttes til baglygterne. Der er ikke nogen forberedte stik. Hvert enkelt af de kabler der er brug for fra baglyterne forbindes med kabelsættets kabelstreng ved hjælp af snapstik. Stikdåsens poler skal enkeltvis skrues sammen med kabelsættets kabler. De universelle kabelsæt passer til næsten alle biler, der er uden forberedt kabeltræ. Kabellængden er tilstrækkelig til næsten alle biler.
-
Kofangerafdækning
KofangerafdækningPå mange aftagelige anhængertræk er det nødvendigt at lave en udsparing i kofangeren. For at udsparingen ikke skal være synlig, når kuglehovedet er taget af, fastgøres kofangerafdækningen her. Man skal være opmærksom på, at ikke alle kofangerudsparinger kan afdækkes. Det afhænger af producenten af anhængertrækket og af bilen.
-
Kofangergrundholder
KofangergrundholderKofangergrundholderen monteres i kofangeren og fungerer som forstærkning af denne. Men samtidig er den også på mange biler nødvendig til at holde anhængertrækket og kofangeren. Grundholderen er kun nødvendig til nogle biler eller anhængertræk. Skulle det være tilfældet, vises kofangergrundholderen som tilbehør til anhængertrækket.
-
Køretøj
KøretøjEt køretøj, i kort form bil (også automobil, tidligere motorkøretøj), er et flersporet køretøj, der bruges til befordring af personer (personbil og bus) og fragt (lastbil). I daglig tale - og også i denne artikel - bruges bil mest om køretøjer, hvis konstruktion overvejende er beregnet til personbefordring og som må føres med en kørekort til personbil.
-
Kuglehoved
KuglehovedKuglehovedet er den del af anhængertrækket, hvorpå f.eks. koblingskloen på anhængeren eller cykelholderen fastgøres. Det normale mål er 50 mm. Hvis kuglehovedets diameter er under 49 mm, skal kuglehovedet udskiftes.
-
Kuglestang
KuglestangKuglestangen er sammen med kuglehovedet den del af anhængertrækket, der er nødvendig til påsætning af anhængeren eller cykelholderen.
-
Lastholdere
LastholdereLastholderen er forbindelsen mellem tagboksen og bilens tag. Afhængig af bilen findes der forskellige fastgørelsessystemer til lastholdere. På lastholderen fastgøres så selve tagboksen. Lastholderen er absolut nødvendig til fastgørelse af tagboksen.
-
Lastholder, specifik
Lastholder, specifikDet er en lastholder, der udelukkende passer til din biltype. Når du vælger din bil vha. nøglenummer-søgningen eller vha. step-by-step-søgningen, får du , når du har valgt rubrikken lastholder specifik, udelukkende vist den vare, der passer til din bil.
-
Lastholder, universal
Lastholder, universalDet er en lastholder, der passer til forskellige biler. Du skal ud fra de opgivne dimensioner kontrollere, om det er muligt at montere den på din bil. Ved nogle produkter er der også gemt en anbefalingsliste, hvormed du også kan kontrollere dette.
-
Lygtestyring amerikansk
Lygtestyring amerikanskVed den amerikanske lygtestyring befinder blink- og bremselys sig i et lampehus, og drives af en glødetråd. Blinklysene lyser rødt.
-
Lysbjælke
LysbjælkeMed en lysbjælke kan man kontrollere alle funktioner i stikdåsen på det 7- og 13-polede kabelsæt. Kontrollen kan ikke udføres fejlfrit med multimeter eller diodetester.
-
Multicon-varianter
Multicon-varianterEn Multicon-stikdåse er en 13-polet stikdåse med 7 hovedstik og 6 ringformede flade stik, hvori et 7-polet DIN-stik eller et 13-polet-Multicon-stik passer.
-
Niveauregulering
NiveaureguleringNår en bil er udstyret med automatisk niveauregulering, pumpes den under læsning hele tiden tilbage på udgangshøjden. Denne tilbagepumpning kan ske lige efter læsningen eller efter kort tids kørsel. Ved manuel niveauregulering skal man selv fylde luft på eller lukke luft ud.
-
Parktronic-system (PDC)
Parktronic-system (PDC)Parktronic kaldes også EPH, PDC, APS eller ganske enkelt parkeringshjælp. Med parkeringshjælpen overvåges rummet bag ved og ofte også foran bilen, og eventuelle forhindringer vises optisk eller akustisk, så snart bilen sættes i bakgear. Ved et akustisk signal øges frekvensen (tidsafstanden mellem tonerne), jo nærmere man kommer med bilen til en forhindring.
-
Rear Electric Center (REC)
Rear Electric Center (REC)På modellerne af Opel Astra H og Zafira B fra fremstillingsår 2004 befinder der sig bag ved den venstre sidebeklædning i bagagerummet det såkaldte REC (Rear-Electric-Center).
Man skelner mellem modeller med og uden forberedelse. På modellerne med forberedelse befinder der sig en fri stikplads med 14 stik (lige som scart) i denne REC. Hvis det er tilfældet skal du til din bil bestille det kabelsæt 'med forberedelse', som vi tilbyder. Hvis din bil ikke er udstyret med denne forberedte stikplads, skal du anvende kabelsættet 'uden forberedelse'.
Du skal altid kontrollere, om din bil har den ovenfor nævnte forberedelse, da det udelukkende er kabelsættet med eller uden forberedelse (afhængig af bil) der passer. -
Relæ
RelæSammen med kabelsættet følger en kontrollampe (også kaldet C2-lampe), der ansvaret for overvågningen af anhængerblinket. Monteringen af kontrollampen skal ske inden for førerens synsvidde.
-
Reservedel
ReservedelVælg den den tilsvarende formular under 'Service' i området 'Download'. Du kan udfylde den online, printe den ud, underskrive den og faxe den til +49 (0)180-5212932 eller sende den til os pr. e-mail. Det er også en stor hjælp, hvis du kan markere den reservedel, som du har brug for, på monteringsvejledningen. Opgiv altid et telefonnummer, hvor vi kan få fat på dig. På den måde kan vi hurtigst muligt afklare endnu ubesvarede spørgsmål.
-
Sedan
SedanPå en sedanmodel er det kun bagagerumsklappen, der kan åbnes. Bagruden er særskilt og åbner ikke sammen med den.
-
Skruefjedre
SkruefjedreVed denne affjedring er fjederelementerne spiralformede (lige som i en kuglepen) og monteret lodret i bilen.
-
Slingredæmpningssystem
SlingredæmpningssystemSlingredæmpningssystemet fastgøres på anhængerens trækstang. Det forhindrer, at anhængeren "nikker" eller "slingrer", når der er ujævnheder på kørebanen. Dette system anbefales til tunge anhængere. Ældre slingredæmpningssystemer kræver en minimumhøjde for anhængerlasten for at kunne arbejde fejlfrit.
-
Stikdåse
StikdåseVed hjælp af en stikdåse kan anhængeren forsynes med strøm. Et anhængertræk leveres altid med kabelsæt, stikdåsen er en del af kabelsættet og stikdåsen monteres som regel lige ved siden af kuglehovedholderen.
-
T-not-adapter
T-not-adapterT-not-adaptere er kun egnede til aluskinneprofiler. Specielle T-not-adaptere medfølger ved levering af boksen, eller kan fås som tilbehør.
-
Top Tronic
Top TronicVed levering af kabelsættet medfølger der en anhængerstyreenhed (også kaldt modul), der tager sig af overvågningen af anhængerens blinkanlæg. Et defekt blink på anhængeren vises i form af en øget blinkfrekvens i bilen.
Forflertallet af alle moduler er det vigtigt, for at sikre at modulet fungerer korrekt, at de forsynes med 12 volt konstantstrøm. Du finder nærmere oplysninger om tilslutningen af kabelsættet i monteringsvejledningen. -
Tragtkobling
TragtkoblingEn tragtkobling udfører en funktion, der kan sammenlignes med kuglestangen eller flangekuglen på et anhængertræk eller en anhængerbuk. Den er således koblingspunktet for anhængere med ringøje.
-
TÜV-godkendelse
>TÜV-godkendelseFor alle anhængertræk, der allerede er kontrolleret efter europæisk standard, (kontrolmærke starter med 'e' kræves der ikke længere en TÜV-godkendelse. Det er tilstrækkeligt, når anhængertrækkets monteringsvejledning medbringes i bilen. Den fungerer som generel typegodkendelse. Ved den næste ændring i bilens papirer, f.eks. i forbindelse med ændring af bopæl eller registrering af ekstra hjul-dæk-kombinationer, er det nødvendigt at få anhængertrækket registreret i bilens papirer.
For anhængertræk med et tysk kontrolmærke (M eller F) er en TÛV-godkendelse og en omgående registrering i bilens papirer efter montering af anhængertrækket påkrævet.
Anhængertrækkene med en individuel godkendelse (TP-mærke) er udstyret med en for hvert anhængertræk udarbejdet rapport. Efter montering af anhængertrækket kræves der en TÜV-godkendelse og registrering i bilens papirer.
-
Vekselsystem
VekselsystemEt vekselsystem udgør forbindelsen mellem anhængerbukken og flangekuglen eller tragtkoblingen. Det er muligt at fastgøre flangekuglen og tragtkoblingen på en vekselplade. På den måde kan man helt enkelt skifte mellem flangekugle og tragtkobling. Flangekuglerne og tragtkoblingen skal ikke altid skrues på. Det kan man med få greb udskifte med et vekselsystem.
-
Vogntogsstabilisering
VogntogsstabiliseringDen elektroniske vogntogsstabilisering er en underfunktion til det elektroniske stabiliseringsprogram ESP (også DSC, DSCT) Systemet registrerer en ustabilitet i bilen, der fremkaldes af en medbragt anhænger ved en ikke-tilpasset kørehastighed. Ved en målrettet reduktion af motorens moment og en egnet bremsning af bestemte hjul, bringes vogntoget til ro. Vogntogsstabiliseringen yder dermed et vigtigt bidrag til forøgelse af køresikkerheden.